onsdag 28. mai 2008

Magnus: - Synes det var ganske rutinert jeg!

De to første partiene i Magnus-Leko-matchen i Miskolc, Ungarn var ikke av det mest actionfylte vi har sett av duoen. Begge partiene endte i forholdsvis udramatiske remiser og stillingen er dermed 1-1 etter første dag.


1. parti:
Magnus så ut til å ha en knapp fordel i sluttspillet etter Drage-varianten i det første partiet. Etter offisersavbytte, var likevel remisen klar.

Hvit: Leko
Svart: Carlsen
Match Leko-Carlsen (1)
32...Td3 33. Sd2 Lc4 34. Sxc4 bxc4 35. Ke2 Td6 36. Th2 1/2-1/2

2. parti:
Det andre partiet var en Caro-Kann med det litt mer uvanlige 5.Sc5. Magnus kom ikke noe særlig godt ut av åpningen og etter 18 trekk endte stillingen i trekkgjentakelse.

Hvit: GM Magnus Carlsen
Svart:
GM Peter Leko

Match Leko - Carlsen (2)

14...Bg4 15. Dc2 Lf5 16. De2 Lg4 17. Dc2 Lf5 18. De2
1/2-1/2


- Kommentar til 18-trekkspartiet? Ikke vanlig av deg med så korte remiser...?
- Jeg trodde jeg vil bli stående dårlig ellers, og jeg visste jo at han komme til å ta i mot remisen! Synes det var ganske rutinert, jeg! forteller Magnus i en rask kommentar.
- Kom du feil ut av åpninga?
- Neida, egentlig ikke. Jeg hadde bare undervurdert planen med e5, avslutter Magnus.

Partiene kan lastes ned som PGN og spilles gjennom online. De to neste rundene spilles i morgen torsdag 16:30 og 18:00 og kan følges direkte på ICC.

1 kommentar:

Anonym sa...

Artig at du har fått selveste Magnus i tale. Mer av dette!
~kt